L'ESPERÓ CALCÀNI

01/04/2021

El nom d'esperó acostumem a associar-lo a dolor intens en el taló.

Dolor taló_talàlgia_esperó calcàni

Aquesta afecció apareix preferentment a partir de l'edat madura i sol ser més freqüent en el sexe masculí.

L'esperó és un creixement de l'os del taló (calcani) en la seva cara plantar i anterior, en forma d'espina de roser. Es produeix a causa de la tracció excessiva que realitzen en aquest punt alguns elements de la planta que des d'aquí es dirigeixen als dits (especialment la fàscia plantar).

Les causes d'aquesta tracció excessiva poden ser vàries.

Són algunes d'elles: els peus plans, el peus valgs, els peus vuits, l'excés de pes, grans caminades poc habituals, els treballs estàtics, treballs de genolls o sobre escales, etc.

La confirmació de la seva existència requereix una radiografia, si bé la simptomatologia (localització del dolor, forma d'aparició, característiques d'aquest, etc.) solen ser suficients per realitzar el seu diagnòstic.

Esperó calcàni

Curiosament no tots els esperons que es poden apreciar radiològicament són dolorosos.

Examinant radiografies practicades per a determinar qualsevol altre patologia, es pot apreciar esperons que no originen cap mena de dolor. Fins i tot la mateixa persona amb un esperó en cada peu, un pot ser dolorós i l'altre no.

El tractament d'aquesta malaltia, requereix ser enfocat des de el punt de vista podològic i de fisioterapia.

És interesant realitzar exercicis d'estirament de la fàscia plantar i de la musculatura posterior de la cama i aplicar gel a la zona afecta.

Podològicament, s'ha de realitzar un correcte estudi de la marxa per determinar quines són les causes de la formació de l'esperó i del dolor i confeccionar un suport plantar que redueixi les possibles traccions i equilibri adequadament el peu.

Plantilles personalitzades

Si el resultat no fos totalment satisfactori, estaria indicat realitzar infiltracions en el punt dolorós per eliminar la inflamació.

Infiltració esperó calcàni

El tractament quirùrgic està sent desestimat cada dia més donada l'eficacia dels tractaments conservadors.